3. J. Szamałek "Kiedy Atena odwraca wzrok" - kilka słów o książce

Kiedy Atena odwraca wzrok to nowość wydawnicza, która ukazała się nakładem wydawnictwa Muza. W momencie kiedy dostałam powyższą książkę i zerknęłam na notę o autorze zaczęłam odnosić się do tej książki z pewną mieszanką zaciekawienia i dystansu. W końcu oto mam przed sobą kryminał historyczny człowieka w moim wieku, który (jak można wnioskować) jest człowiekiem inteligentnym i zdolnym. Jednakże zrodziło się we mnie pytanie o to co może mieć mi do zaoferowania człowiek w moim wieku? Czy jego podejście do historii i pomysł na kryminał będzie mi odpowiadał? Na szczęście wszelakie wątpliwości jakie miałam na początku rozwiewały się z każdą stroną. Jednakże zacznijmy od początku.

Jest jesień 430 r. p. n. e. Wojska Spartan przerywają oblężenie Aten i...zaczyna się prawdziwa wojna. Leochares musi zmierzyć się z groźną siatką szpiegowską, aby powstrzymać groźnego spartańskiego agenta, zanim ten zniszczy miasto od środka. Na początku główny bohater nie docenia niebezpieczeństwa, jednakże kiedy ginie główny podejrzany do Leocharesa dociera, że gra toczy się o wysoką stawkę.Zaczyna się swego rodzaju gra z czasem, a granica między dobrem i złem oraz przyjacielem i wrogiem zaciera się coraz bardziej...
(zdjęcie z serwisu lubimyczytac.pl)
Osobiście muszę przyznać, że wątek kryminalny nie zrobił na mnie zbytniego wrażenia - był jakiś taki mdły. Jednakże opisy zwyczajów starożytnych Greków zrobiły na mnie duże wrażenie. Ateńczycy tamtych czasów stali się dużo bardziej przystępni i ludzcy, a starożytne Ateny zyskały dla mnie na wartości.
Bo cóż Wam przychodzi na myśl jeżeli słyszycie hasło starożytne Ateny? Moje pierwsze skojarzenia to Akropol, Partenon, Sokrates, Platon i starożytny teatr oraz początki demokracji. Nic nie poradzę na to, że właśnie powyższe słowa obrazują to jak starożytna Grecja zapisała się w mojej świadomości. Te podstawowe i wartościowe wiadomości nie zawsze wystarczą, aby wzbudzić zainteresowanie tamtym miejscem i czasami. Tymczasem lektura powieści Kiedy Atena odwraca wzrok sprawiła, że dowiedziałam się więcej o zwyczajach ludzi tamtych czasów, co sprawia, że ten okres jest dużo bardziej interesujący. Książka jest wręcz naszpikowana ciekawostkami dotyczącymi tamtych czasów. Coś co zwróciło moją uwagę, to sposób traktowania kobiet i ich fizjologii. Kobieta była gorszą wersją mężczyzny co sprawiało, że w wielu wypadkach była traktowana niewiele lepiej od niewolników (a to i tak pewnie jak miała odrobinę szczęścia). Szczególnie ciekawym fragmentem był dla mnie ten, w którym ojciec z córką byli u lekarza, gdyż dziewczyna dostała okresu. Otóż było to traktowane jako choroba. Zdaniem lekarza "...kobieta jest jakby gorszą wersją mężczyzny, upośledzonym samcem. Jej ciało zamiast być krzepkie i suche (...) jest wilgotne i miękkie. Kiedy osiąga jakieś trzynaście, czternaście lat (...) zbiera się w niej tyle wody, że musi dać jej upust." (J. Szamałek, Kiedy Atena odwraca wzrok). Radą lekarza było wydanie dziewczynki jak najszybciej za mąż, bo dopóki dziewczynka nie zazna mężczyzny część krwi miesięcznej nie znajdzie ujścia i może się cofnąć do płuc czy nawet do głowy powodując choroby czy też utratę rozumu. Fragment powieści dotyczący powyższych poglądów sprawił, że uśmiechałam się sama do siebie. Coś co w naszych czasach jest sprawą dobrze znaną chociaż nadal często wstydliwą było kiedyś czymś co niepokoiło i stanowiło swego rodzaju tajemnicę. Autor zamieszcza więcej ciekawych informacji na temat tamtego czasu co sprawia, że aż chce się czytać tą powieść. Niemalże widziałam walkę kogutów czy sympozjony. Z trudem przeżywałam chwile, w których nie mogłam przeczytać chociażby krótkiego fragmentu książki. Żałuję też, że moje lekcje historii były tak drętwe, że nie wyniosłam z nich więcej niż powinnam wiedzieć podchodząc do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu. Tak sobie myślę, że chciałabym mieć nauczyciela, który pasjonowałby się historią na tyle, żeby wzbudzić we mnie pragnienie zainteresowania się nią. Wielu nauczycielom się nie udało zaciekawić mnie tą dziedziną wiedzy, a Jakubowi Szamałkowi jak najbardziej:).
Możecie nie sięgnąć po tą książkę, ale wtedy ominiecie książkę, która może zmienić wasze podejście do historii. Dla mnie Kiedy Atena odwraca wzrok stała się bardzo cennym elementem mojej domowej biblioteczki. To powinno już mówić samo za siebie, bo jeżeli książka nie jest ciekawa u mnie w domu nie jest gościem, który długo u mnie przebywa...

Komentarze

  1. lekturę tej książki mam już za sobą i jestem pod dużym wrażeniem, ciekawie wykreowane postaci, świetne poczucie humoru, nieszablonowe podejście do tematu, czekam na więcej książek tego autora :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja tak samo - na pewno sięgnę po następną książkę tego autora jeśli się ukarze :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz