Joanna Chmielewska



Joanna Chmielewska to pierwsza pisarka, którą pokochałam, a miłość przetrwała próbę czasu. Wszystko zaczęło się od Nawiedzonego domu, a może jeszcze wcześniej? Może wyssałam moje uwielbienie do tej kobiety z mlekiem matki? Sama już nie wiem, ale pierwsze książki zabierałam z domowej półki, którą moja Rodzicielka przeznaczyła tylko i wyłącznie na Chmielewską.

Irena Barbara Kuhn z domu Becker vel J.Ch. pomimo zamiłowania do literatury i późniejszemu sukcesowi literackiemu nie podążyła od razu ścieżką, która była niewątpliwie jej pisana. Studia wybrała sama kierując się zamiłowaniem do architektury. Co zdecydowanie wpłynęło na jej twórczość. Polecam Wam zapoznać się z wywiadem, z którego wyczytacie jak radziła sobie na studiach mając już dziecko, jakie ma poglądy na dzisiejsza młodzież, czy jak ocenia z perspektywy czasu swój dorobek literacki. Link do strony tutaj. Zawsze chciałam ją poznać na żywo, ale Pani Chmielewska nie udzielała się publicznie, za to pisała do samego końca. Tuż przed śmiercią ukazała się jej książka Zbrodnia w efekcie. Teraz przymierzam się by przeczytać wszystkie książki, którymi nas fanów uszczęśliwiła. Będzie tego z kilkadziesiąt, ale nie są to opasłe tomiska, więc spodziewam się, że mój mały projekt nie potrwa więcej niż rok.

Czemu jej książki są tak wyjątkowe? Otóż pomimo zaklasyfikowania ich do sensacji i kryminału nie brakuje tamże ogromnego poczucia humoru i wspaniałych bohaterów, z którymi łatwo się utożsamiać. Słowo jest żywe. Dzieci, młodzież i dorośli znajdą coś dla siebie.

Osobiście polecam do zapoznania się z 10-ką najlepszych książek Chmielewskiej, propozycja jest czysto subiektywna, a kolejność alfabetyczna.

1) (Nie)boszczyk mąż czyli jak osoba, która nie błyszczy inteligencja starała się zabić swego małżonka „podlca”.

2) Całe zdanie nieboszczyka czyli jak drobna pomyłka może doprowadzić do tego, że trzeba będzie wykorzystać cały swój spryt by z paru nic nie znaczących przedmiotów stworzyć narzędzie do ucieczki. W tej książce główna bohaterka przypomina mi połączenie MacGyvera i Bonda.

3) Lądowanie w Garwolinie Obcy atakują, czyli jak polska myśl inżynieryjna daje się we znaki mieszkańcom wsi.

4) Lesio czyli strzeżcie się przed architektami.

5) Nawiedzony dom książka dla dzieci, dzięki niej już w młodzieńczym wieku zaszczepiła się we mnie żyłka detektywistyczna.

6) Przeklęta bariera czyli o przenoszeniu się w czasie i romansach, czyli to co tygryski lubią najbardziej.

7) Romans wszech czasów, czyli wielki przekręt na domową skalę.

8) Wszystko czerwone - wielki rozgardiasz w duńskim miasteczku, czyli polska emigracja z morderstwem w tle.

9) Zbieg okoliczności czyli dwie Chmielewskie to więcej niż jedna Chmielewska.

10) ... Miejsce na Twoja propozycję

miu miu

Komentarze

  1. Jeżeli chodzi o Chmielewską to z nią nie było mi jeszcze po drodze. Ale mam w planach tą autorkę, bo ciągle słyszę, że jest dobra;]

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz