Joanna Chmielewska to pierwsza pisarka, którą pokochałam, a
miłość przetrwała próbę czasu. Wszystko zaczęło się od Nawiedzonego domu, a może jeszcze wcześniej? Może wyssałam moje
uwielbienie do tej kobiety z mlekiem matki? Sama już nie wiem, ale pierwsze
książki zabierałam z domowej półki, którą moja Rodzicielka przeznaczyła tylko i
wyłącznie na Chmielewską.
Irena Barbara Kuhn z domu Becker vel J.Ch. pomimo zamiłowania do literatury
i późniejszemu sukcesowi literackiemu nie podążyła od razu ścieżką, która była
niewątpliwie jej pisana. Studia wybrała sama kierując się zamiłowaniem do
architektury. Co zdecydowanie wpłynęło na jej twórczość. Polecam Wam zapoznać
się z wywiadem, z którego wyczytacie jak radziła sobie na studiach mając już dziecko,
jakie ma poglądy na dzisiejsza młodzież, czy jak ocenia z perspektywy czasu
swój dorobek literacki. Link do strony tutaj. Zawsze chciałam
ją poznać na żywo, ale Pani Chmielewska nie udzielała się publicznie, za to
pisała do samego końca. Tuż przed śmiercią ukazała się jej książka Zbrodnia w efekcie. Teraz przymierzam
się by przeczytać wszystkie książki, którymi nas fanów uszczęśliwiła. Będzie
tego z kilkadziesiąt, ale nie są to opasłe tomiska, więc spodziewam się, że mój
mały projekt nie potrwa więcej niż rok.
Czemu jej książki są tak wyjątkowe? Otóż pomimo
zaklasyfikowania ich do sensacji i kryminału nie brakuje tamże ogromnego
poczucia humoru i wspaniałych bohaterów, z którymi łatwo się utożsamiać. Słowo
jest żywe. Dzieci, młodzież i dorośli znajdą coś dla siebie.
Osobiście polecam do zapoznania się z 10-ką najlepszych książek
Chmielewskiej, propozycja jest czysto subiektywna, a kolejność alfabetyczna.
1) (Nie)boszczyk mąż
czyli jak osoba, która nie błyszczy inteligencja starała się zabić swego
małżonka „podlca”.
2) Całe zdanie
nieboszczyka czyli jak drobna pomyłka może doprowadzić do tego, że trzeba
będzie wykorzystać cały swój spryt by z paru nic nie znaczących przedmiotów
stworzyć narzędzie do ucieczki. W tej książce główna bohaterka przypomina mi połączenie
MacGyvera i Bonda.
3) Lądowanie w
Garwolinie Obcy atakują, czyli jak polska myśl inżynieryjna daje się we
znaki mieszkańcom wsi.
4) Lesio czyli
strzeżcie się przed architektami.
5) Nawiedzony dom
książka dla dzieci, dzięki niej już w młodzieńczym wieku zaszczepiła się we
mnie żyłka detektywistyczna.
6) Przeklęta bariera czyli
o przenoszeniu się w czasie i romansach, czyli to co tygryski lubią najbardziej.
7) Romans wszech
czasów, czyli wielki przekręt na domową skalę.
8) Wszystko czerwone -
wielki rozgardiasz w duńskim miasteczku, czyli polska emigracja z morderstwem w
tle.
9) Zbieg okoliczności czyli dwie Chmielewskie to więcej niż jedna
Chmielewska.
10) ... Miejsce na Twoja propozycję
miu miu
Jeżeli chodzi o Chmielewską to z nią nie było mi jeszcze po drodze. Ale mam w planach tą autorkę, bo ciągle słyszę, że jest dobra;]
OdpowiedzUsuń