Gok Wan, "Lata chude, lata tłuste. Moja autobiografia"

Uroczego Chińczyka z programu "Jak dobrze wyglądać nago" kojarzy przynajmniej większość z nas. Ten tryskający energią i pewny siebie człowiek podbił wiele kobiecych serc i zyskał niesamowitą sympatię. Dlatego też nie mogłam sobie odmówić przyjemności książki Jego autorstwa pt."Lata chude, lata tłuste. Moja autobiografia"

Zapewne wielu z nas myśli, że temu niezwykłemu człowiekowi osiągnięcie sukcesu przyszło z łatwością, jednak mało kto zagłębia się w życiorys tego człowieka. Gok nie miał w życiu łatwo. Nie dość, że jest Chińczykiem, co w białym społeczeństwie samo w sobie często stanowi powód do docinków, to jeszcze jako dziecko był otyły. Sytuacja pogorszyła się, kiedy w okresie dojrzewania stał się w pełni świadomym swojej seksualności gejem. Mieszanka wybuchowa! Już bez czytania autobiografii tego znanego stylisty można się domyśleć, że nie miał łatwego życia z rówieśnikami.
Gok przez to kim i jaki jest musiał borykać się nie tylko z docinkami, ale również z uczuciami wobec samego siebie. Nie potrafił zaakceptować i pokochać siebie samego, a szczególnie swojego ciała, jednak miał marzenia i dużo determinacji, żeby o nie walczyć. Mimo to długo szukał swojego miejsca i możliwości spełniania się w życiu. Pokonał nie tylko otyłość, ale też zmagał się z anoreksją i brakiem tolerancji dla tego kim jest.

Mam wrażenie, że autobiografia Goka Wana jest szczerą opowieścią o przeszłości, zmaganiu się z przeciwnościami losu i dążeniu do realizacji marzeń. Z powyższej historii wyłania się obraz bardzo ciepłego i wrażliwego człowieka, któremu ciężko było uwierzyć w siebie i przełamać pewne bariery. Momentami był również bardzo bezczelny, co przejawiało się w niektórych podejmowanych przez niego działaniach. Jednak to wyszło mu tylko na dobre;). Dzięki autobiografii Goka możemy zajrzeć nieco do jego umysłu i poznać jego obawy, nadzieje i to jak bardzo się zmieniał. Mimo kochającej i wspierającej rodziny miał nawet problem z przyznaniem się rodzicom do swojej orientacji. Chyba to nigdy nie jest łatwe. Sam Gok pisze o tym tak: 
"Coming out to coś, na co nie można się przygotować. Nikt ci tu nic mądrego nie poradzi, bo wyjawienie prawdy rodzicom to doświadczenie przeżywane w wielkiej samotności, bardzo osobiste.  
Tak naprawdę złości mnie, że to w ogóle trzeba robić. Moja siostra nigdy nie  odciągnęła mnie na bok, żeby szepnąć mi w zaufaniu, że jest hetero. Nie musiała ryzykować utraty rodziny, bo zakochała się w jakimś mężczyźnie. To dlaczego geje muszą przez wszystkie lata dorastania przygotowywać się na ryzyko utraty tych, których najbardziej kochają?"
Jak już wspominałam książka Goka Wana jest przepełniona niesamowitym ciepłem i wrażliwością. Autor pokazuje swoją nieznaną dotąd twarz i przekonuje do tego, że warto walczyć o siebie; a przede wszystkim pokochać siebie, bo to punkt wyjściowy do podejmowania odpowiednich decyzji i działań oraz podstawa do szczęśliwego życia. 

Moim zdaniem w "Latach chudych, latach tłustych" Goka Wana wielu z nas odnajdzie cząstkę swoich lęków i zmartwień. Jednak jest to książka, która inspiruje i sprawia, że człowiekowi chce się podjąć walkę o siebie, mimo to, że wydawałoby się, iż się z niej dawno zrezygnowało.

Komentarze