Przejdź do głównej zawartości

G. Forman, "Zostań jeśli kochasz"

Witajcie!
 Z tej strony Natalia:)

Dzisiaj chciałabym Wam napisać kilka słów na temat jednej z książek, które przeczytałam w tym roku, i którą z czystym sercem mogę polecić. 

Do literatury młodzieżowej podchodzę z dużym dystansem z dwóch powodów: 
  1. Kilka razy się przejechałam i natknęłam się na kiczowate książki, których nie dało się czytać. 
  2. Wiek, w którym można było mnie określić mianem młodzież mam już jakiś czas za sobą. 
Jednak czasem zdarza mi się sięgnąć po powieść dedykowaną młodzieży i odkryć perełkę, która dużo wnosi do mojego życia...może nie zmienia go diametralnie, ale pomaga dojrzeć pewne rzeczy. Tak było z "Zostań jeśli kochasz" autorstwa Gayle Forman. 

Powyższa powieść opowiada o młodej dziewczynie, która kocha swoją rodzinę, z którą lubi spędzać czas. Mia jest uzdolniona muzycznie i gra na wiolonczeli – co może nieco dziwić, ze względu na odmienne upodobania rodziców. Pewnego główna bohaterka wybiera się z rodziną na przejażdżkę. Wszystkich cieszy perspektywa spędzenia razem dnia. Niestety sielankę przerywa tragiczny wypadek, w którym Mia traci całą rodzinę, a sama ląduje w szpitalu z poważnymi obrażeniami i w śpiączce. Dziewczyna widzi wszystko co się dzieje jako duch (czy jakkolwiek to nazwać). Widzi jak lekarze walczą o jej życie oraz jak rodzina zbiera się w szpitalu oczekując na wieści o poszkodowanej. Mia ciągle obserwuje wszystko z boku i musi zdecydować czy chce umrzeć czy się obudzić. A decyzja wcale nie jest łatwa. Razem z nastolatką przeżywamy rozterki i dokonujemy retrospekcji poznając jej historię i rozterki związane z podjęciem decyzji. W końcu „umieranie jest proste. To życie jest trudne.”

„Zostań jeśli kochasz” jest niezwykłą opowieścią o dojrzewaniu, miłości, cierpieniu i podejmowaniu kluczowych decyzji w życiu. W tej historii nie tylko poznajemy wyjątkową i dość nietypową rodzinę, ale przede wszystkim poznajemy Mię i jej drogę, która zaprowadziła ją do miejsca, w którym jest oraz pomogła podjąć decyzję. Szczerze mówiąc bałam się, że to będzie kolejna totalnie sknocona i kiczowata powieść, przez którą ciężko będzie przebrnąć. Na szczęście okazała się dużo inna. „Zostań jeśli kochasz” jest niezwykle lekką i wzruszającą powieścią, która dotyczy trudnych spraw. Moim zdaniem spokojnie mogą po nią sięgnąć również dużo starsze osoby, które wiek młodzieńczy mają za sobą już od jakiegoś czasu. W podjęciu decyzji może Wam jeszcze pomoc to, że od czasu „Bez mojej zgody” nic mnie tak nie wzruszyło jak „Zostań jeśli kochasz”.

Na pewno będę chciała obejrzeć ekranizację tejże powieści, ponieważ jestem jej strasznie ciekawa, a kolejna część tej serii jest już w drodze…cóż punkty z PayBack bywają błogosławieństwem, chociaż strasznie ciężko je zebrać;)

Komentarze

  1. Widziałam film, ale do książki mnie jakoś nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem książka jest dużo lepsza.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

G. Grzegorzewska, "Noc z czwartku na niedzielę"

Gaja Grzegorzewska, "Noc z czwartku na niedzielę" - słowem wstępu
Bardzo długo stroniłam od polskiej literatury, ponieważ zaczynając moją przygodę z regularnym czytaniem często zawodziłam się na naszych rodzimych autorach. Nie znajdowałam nic co by mnie zadowalało. Do czasu.  Otóż okazuje się, że wystarczy dobrze poszukać, a znajdzie się perełki, które pozostaną z nami na dłużej. Jedną z nich jest Gaja Grzegorzewska i jej twórczość. Po dobrych wspomnieniach dotyczących "Żniwiarza" postanowiłam sięgnąć również po inne książki tej autorki. Tym razem była to "Noc z czwartku na niedzielę", która jest drugim tomem cyklu, który zapoczątkował "Żniwiarz". Fabuła
Weekend może być naprawdę długi...
Prywatna detektyw, Julia Dobrowolska, przyjmuje intratną pracę w detektywistycznym show u boku gwiazdy telewizyjnej, Wiktora Bergena. Odtąd jej śledztwom towarzyszy ekipa telewizyjna, a Julia musi się podporządkować dość ekscentrycznym wymaganiom Bergena.

Gdy dzwoni …

Gayle Forman, "Wróć, jeśli pamiętasz"

Na początku roku miałam okazję przeczytać "Zostań, jeśli kochasz"autorstwa Gayle Fotmann i pierwsza część zainteresowała mnie na tyle, że postanowiłam sięgnąć po jej kontynuację. Zatem jeśli nie czytaliście pierwszej części, a chcecie po nią sięgnąć to od razu muszę Wam wspomnieć, że może być trochę spojlerów jeżeli chodzi o "Zostań jeśli kochasz".
Akcja powieści toczy się trzy lata po tragicznym wypadku, który bardzo zmienił życie Mii. Dziewczyna straciła rodziców oraz młodszego brata, jednak postanowiła żyć dalej i oudziła się ze śpiączki. 
Dziewczyna jednak zniknęła z życia Adama, z którym była w związku przed wypadkiem. Chłopak pomagał jej również po wypadku. Pewnego dnia oboje spotykają się w Nowym Jorku. On zmęczony rozwijającą się w zawrotnym tempie karierą i sławą; Ona właściwie dopiero rozwija skrzydła. Każde z nich żyje z wspomnieniami tego co stało się trzy lata wcześniej i nosi w sobie balast zgromadzony po wypadku oraz tym co nastąpiło po nim. 
"Wróć…

Waldemar Łysiak - Cena [recenzja]

Na Lubimy czytać widnieje taki oto opis książki:
Autor pragnie rozprawić się z tzw. wyborem mniejszego zła , a więc z problemem etycznym, dyskutowanym od stuleci przez wszelkich mędrców i demagogów, i ze zjawiskiem psychospołecznym, realizowanym od stuleci przez jednostki i każdą władzę, tak autokratyczną, jak demokratyczną. Cała akcja rozgrywa się w trakcie długiej i dramatycznej wieczerzy, w jednym pomieszczeniu, które staje się klatką bez wyjścia dla biesiadników. Cokolwiek nie zrobią zostaną skażeni grzechem. W tej powieści dominują kwestie uniwersalne, ale nie brak również analizy ściśle polskich problemów.
Książkę dostałam, to nie był mój osobisty, świadomy wybór, ale to nie przeszkodziło w tym, by się do niej przekonać. Zaciekawiło mnie w niej to, że mimo, iż ma ponad 200 stron, jest pisana jako dramat sceniczny oraz grafika. Trzeba na początku zwrócić uwagę, że tytuł ma dwa znaczenia: cenę, w znaczeniu koszt oraz cena która z włoskiego oznacza wieczerzę. Po przeczytaniu widać wy…