J. Kopańska, "Polska odwraca oczy"

"Polska odwraca oczy" to zbiór reportaży Justyny Kopińskiej. Znając już tą dziennikarkę, jako autorkę  książki "Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie?" spodziewałam się ogromnego ładunku emocjonalnego i kilku historii, które mną wstrząsną, przez co na długo pozostaną w pamięci. I nie myliłam się! 

W swoich reportażach Pani Justyna opisuje wstrząsające historie obnażające wady funkcjonujących w Polsce instytucji, które mają służyć człowiekowi i społeczeństwu. Czytając poszczególne teksty odniosłam wrażenie, że każdy z nich jest jedynie wierzchołkiem góry lodowej oraz zajawką szerszego problemu, który ma negatywny wpływ na poszczególne instytucje, a przede wszystkim Polaków. Nie sądziłam, że wielu ludzi może funkcjonować w takiej hipokryzji, zacofaniu czy nieświadomości pewnych spraw lub zależności.

"Polska odwraca oczy" to książka, która w brutalny sposób uświadomiła mi jak bardzo źle dzieje się w naszym kraju. Nie jeden artykuł złamał mi serce - mam tu na myśli szczególnie te teksty, które traktowały o ludziach czy funkcjonowaniu ośrodków podobnych do tych, w których pracowałam. Przeraża mnie nie tylko niekompetencja osób w nich pracujących, ale także społeczne przyzwolenie i nieświadomość tego co potrafi się dziać za drzwiami np. domów dziecka czy innych instytucji wychowawczych. 

Myślę, że powyższa pozycja jest obowiązkową lekturą dla każdego z nas, chociażby z tego względu, że świadomość istnienia pewnych problemów oznacza chociażby większą empatię oraz możliwość przeciwdziałania pewnym zjawiskom, albo przynajmniej ich ograniczeniu. Moim zdaniem za rzadko reagujemy, albo umniejszamy pewne sygnały z otoczenia myśląc, że nic nie da się zrobić, aby czemuś zaradzić. Zbyt szybko wyciągamy wnioski i oceniamy pewne wydarzenia czy ludzi, pozostając nieczuli na tych najsłabszych. 

I jeżeli jesteście przed sięgnięciem po jakąkolwiek książkę Pani Kopińskiej zacznijcie właśnie od tej...każda kolejna będzie głębszym zagłębieniem się w jej reportaże. 

Komentarze

  1. Właśnie skończyłam czytać jeden reportaż o Polsce i przyznam, że mam ochotę na kolejny. Może ta książka będzie kolejna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta pozycja jest na prawdę warta uwagi. Strasznie wstrząsa człowiekiem i zmusza do myślenia.

      Usuń

Prześlij komentarz