Ela Sidi, "Czcij ojca swego"

Po zeszłomiesięcznej klapie czytelniczej w postaci zaledwie dwóch przeczytanych książek w tym miesiącu postanowiłam się za siebie wziąć. Tak oto wczoraj skończyłam trzecią już w tym miesiącu książkę, którą jest "Czcij ojca swego" autorstwa Eli Sidi.
Powyższa powieść jest gorzką i poruszającą historią o zranionym dzieciństwie i młodości, która zawsze żywi nadzieję na lepsze jutro. Na łamach swojej powieści Ela Sidi maluje sugestywne i emocjonalne krajobrazy, dla których tłem jest rzeczywistość PRL widziana z perspektywy dziecka, ale pozbawiona infantylizmu oraz sentymentalnego idealizowania.

Autorka ma odważny styl, który intryguje przenikliwością oraz intensywnością odczuć. Główna bohaterka wychowywana jest przez ojca, który jest alkoholikiem. Dziewczynka doświadcza okrucieństwa z jego strony, lecz dziecięca mądrość i wrażliwość pomagają jej budować własny świat, którego fundamentem staje się miłość. "Czcij ojca swego" to bolesna historia, która mimo wszystko nie jest pozbawiona optymizmu. Chociaż dziewczynka cierpi i nienawidzi za doznane krzywdy to zarazem bezwarunkowo kocha i uczy się wybaczać. 

Powyższa powieść jest z gatunku tych, które są tak prawdziwe i mocne, że mogło je napisać tylko życie i chociaż konfrontuje czytelników z ciemną stroną ludzkiej natury, to jednocześnie przypomina, iż karta ludzkiego losu zawsze może się odwrócić.

Przed sięgnięciem po tą książkę miałam wiele obaw. Przede wszystkim bałam się, że będzie napisana w bardzo ciężki - wręcz niedający czytać się sposób. Jednakże w "Czcij ojca swego" odnalazłam poruszającą historię Ani, która wychowując się w dysfunkcyjnym środowisku mimo wszystko nie traci swojej delikatności, niewinności i wiary w lepsze jutro. W tej historii odnalazłam też ślady tego o czym pisałam swoją pracę magisterską - a mianowicie w głównej bohaterce rozpoznawałam typowe zachowania dla dziecka chowanego w dysfunkcyjnej rodzinie, które później wyrasta na Dorosłe Dziecko Alkoholika.

Sięgając po powyższą książkę wkraczasz w świat, który poruszy Cię do głębi. I mimo, że nie jest to łatwa opowieść będziesz do niej wracać z ciekawością, a w tych chwilach, w których nie możesz po nią sięgnąć nie da o sobie zapomnieć. "Czcij ojca swego" jest zatem dla tych z Was, którzy poszukują ambitnej powieści, która nie daje o sobie zapomnieć i zostaje w pamięci na długo. Są takie momenty, które nie są łatwe do czytania, bo dotykają trudnych i czasem nawet bardzo kontrowersyjnych spraw - jednak Ela Sidi pisę o nich na tyle delikatnie na ile się da. 

Komentarze