Czym jest dark akademia w książkach?

Ostatnio mam zajawkę na estetykę/stylistykę/nurt o nazwie dark academia. Jest to coś, co popularność zdobywa już od jakiegoś czasu, ale ja powyższą estetykę odkryłam stosunkowo niedawno i szukam głównie książek, filmów i muzyki w tym nurcie.

Czym jest dark academia? 

Jest to nurt związany z kulturą akademicką, wykształceniem klasycznym i rozwojem. Jest on również skupiony wokół klasycznej architektury (szczególnie tej gotyckiej) oraz (klasycznej) literatury, jak również wokół miłości do poezji i sztuki.



Ta estetyka coraz wyraźniej przebija się w mediach społecznościowych oraz literaturze. Jeżeli chodzi o książki to dwie najpopularniejsze, które można podpiąć pod dark academy to "Stowarzyszenie umarłych poetów" Nancy Kleinbaum i "Tajemna historia" Donny Tartt. Ja jednak mogłabym wymienić jeszcze chociażby "Teatr złoczyńców""Księgę czarownic" czy "Bezgwiezdne morze", które teraz czytam.

W powieściach utrzymanych w estetyce 
dark academia zazwyczaj znajdziecie takie motywy jak motyw biblioteki, uczelni, książek, teatru czy kultury antycznej. Wśród postaci w takiej książce znajdziecie takie, które są związane z kulturą akademicką - czyli są np. wykładowcą/naukowcem lub studentem. Poza tym bardzo prawdopodobne jest, że zarówno uczelnia jak i biblioteka przewijająca się na łamach tej powieści będzie w budynku, który jest np. budynkiem wybudowanym w stylu gotyckim. Dodatkowo zapewne w takiej historii będzie mnóstwo nawiązań do baśni, legend czy mitów. Myślę, że wielu autorów i autorek może nawet pokusić się o stworzenie własnych historii tego typu, które zamieszczą w swojej powieści. A, że to jest jednak dark academia to historia zawarta w takiej książce będzie zapewne utrzymana w mrocznym klimacie. Zatem możecie się spodziewać np. wampirów; postaci z baśni, legend lub mitów oraz realizmu magicznego. 

Myślę, że z czasem będę pisać o tych wszystkich książkach w stylu dark academia, które już mam na półce oraz o tych, które jeszcze uda mi się dorwać i mam nadzieję, że będzie to naprawdę piękna i niezwykła podróż. Tymczasem dajcie znać co myślicie o takim nurcie w literaturze. :) 

Komentarze