"Dzieci Aspergera. Medycyna na usługach III Rzeszy.", Edith Sheffer

Książka "Dzieci Aspergera. Medycyna na usługach III Rzeszy." interesowała mnie już od dawna. Nie tylko dlatego, że interesuję się historią, ale również przez tytułowego Aspergera i jego badania. 


Jeżeli znacie mnie chociaż trochę to dobrze wiecie, że pracowałam z dziećmi ze spektrum autyzmu, a jedne z moich studiów podyplomowych dotyczyły właśnie tego zaburzenia. Dlatego też osoba Hansa Aspergera nie jest mi obca. Jednakże jeżeli już czytałam lub słyszałam o tym człowieku i jego badaniach to zwykle milczano o okolicznościach, w których pracował oraz całej tej ideologicznej i historycznej otoczce.

Dlatego też "Dzieci Aspergera. Medycyna na usługach III Rzeszy" autorstwa Edith Sheffer to książka, która pozwoliła mi spojrzeć z innej perspektywy zarówno na samego Hansa Aspergera, jak i jego badania. (Swoją drogą abstrahując od okoliczności Asperger ma spory wkład w rozwój badań nad spektrum autyzmu.) Jednakże powyższa publikacja nie ma na celu pokazać tego w jakich okolicznościach badano to zaburzenie. Jest to książka, która ukazuje raczej to do czego się posuwano, aby zadbać o czystość rasy.

Do tej pory o eksterminacji osób niepełnosprawnych oraz innych podludzi mówiono głównie w kontekście obozów koncentracyjnych, w których dokonywano ludobójstwa. Jednakże mało kto zgłębiał temat związany z tym jak dbano o czystość rasy wewnątrz III Rzeszy - bo to logiczne, że musieli mieć to pod kontrolą. Dbanie o czystość rasy to również eliminacja słabszych, którzy osłabiają społeczeństwo mające być idealnie aryjskie. Dlatego też nazistowscy psychiatrzy wybierali dzieci ze schorzeniami psychicznymi i starali się je przekształcić w produktywnych obywateli Rzeszy. Te, które uznali za nieuleczalne wysyłali do konkretnej kliniki, w której je zabijano.

"Dzieci Aspergera" to wstrząsająca książka o tym co człowiek może zrobić drugiej - słabszej osobie. To także opowieść o człowieku wplątanym w morderczą ideologię. Powyższa publikacja jest dużo lepsza od książki, pt. "Autyzm. Historia geniuszu natury i różnorodności neurologicznej.", o której Wam pisałam jakiś czas temu na swoim blogu. W tym przypadku autorka jest bardziej konkretna i mniej tu wodolejstwa. A jeżeli oprócz powyższej książki chcecie przeczytać coś w tym klimacie to polecam Wam również biografię Josefa Mengele, pt. "Josef Mengele. Doktor z Auschwitz" - tylko w przypadku tej ostatniej publikacji pamiętajcie, żeby nie jeść zbyt obfitych posiłków przed lekturą...szczególnie jak już dojdziecie do czasów obozowych

W każdym razie powyższą książkę polecam Wam z czystym sumieniem. Ja swój egzemplarz wypożyczyłam w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Stalowe Woli i niebawem będę go oddawać. Zatem jak jesteście miejscowi i macie ochotę przeczytać powyższą książkę to możecie sobie ją już rezerwować. ;) 

Pozdrawiam 
Natalia




Komentarze

  1. Bardzo ciekawa tematycznie książka, którą chciałabym przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że uda Ci się to zrobić. :)
      Pozdrawiam
      Natalia.

      Usuń

Prześlij komentarz