M. Grzesiak, Psychologia hejtu czyli jak radzić sobie z krytyką w życiu osobistym i zawiodowym



Na początek mam pytanie: zastanawialiście się może kiedyś nad zjawiskiem hejtu? Dlaczego ludzie obrażają innych, nieznanych sobie ludzi, jak i dlaczego w ten sposób, ci inni na to reagują, jak w ogóle należy reagować? Przyznam się, że ja tak.

W ciągu ostatnich kilku tygodni zaczęłam przyglądać się komentarzom na różnych grupach facebookowych. Zauważyłam, że pewne zachowania się powtarzają, tak ze strony hejtera jak i ofiary. Czasami komuś udało się przekonać drugą stronę, że takie zachowanie nie jest w porządku, czasami odwrotnie - ciężko było powiedzieć, czy zaistniałą dyskusję da się poprowadzić w dobrym kierunku. Moja socjologiczna strona zaczęła się zastanawiać, dlaczego tak jest, co można z tym zrobić, czy da się zniwelować lub chociaż zmniejszyć zasięgi tego zjawiska? W tej chwili ciężko jest odpowiedzieć na to ostatnie pytanie, tendencja jest taka, że jeśli tak, to nieprędko. Ale także wcześniejsze pytania nie pozostały bez odpowiedzi.

" Można to zjawisko zauważyć nie tylko w polskim internecie, ale akurat u nas stało się społeczną normą,którą dodatkowo wzmacniają czasopisma plotkarskie czy te karmiące się tanią sensacją."
(cytat z książki)
Pomogła mi tym książka, którą znalazłam "przypadkiem" w bibliotece. Piszę "przypadkiem", bo osobiście nie wierzę w przypadki, raczej sami doprowadzamy świadomie lub nie do powstawania jakichś zdarzeń. W każdym razie stała się ona dla mnie źródłem wiedzy na postawione przeze mnie pytania i zachęciła do dalszych poszukiwań.
"Psychologia hejtu..." wydaje mi się bardzo dobrą książką, która przybliża nam temat tego zagadnienia, omawiając go z różnych perspektyw.

"Hejter zatem, by zdobyć popularność, nie czerpie z własnych zasobów, lecz odwołuje się do cudzych poprzez negowanie ich wartości."
(cytat z książki)
Dowiadujemy się z niej m.in. czym w zasadzie jest hejt, dlaczego ludzie hejtują, co za ich zachowaniem może stać (a okazuje się, że więcej czynników niż środowisko, nuda, młody wiek czy problemy osobiste). Poznajemy to zjawisko z perspektywy hejtera oraz osoby hejtowanej, a ostatnie rozdziały odnoszą się do zarządzania hejtem oraz zwrócenia nam uwagi na to, że czasem to my jesteśmy hejterami.

"Ważne jest więc pytanie, do jakich grup przynależysz, bo nieświadomie będziesz modelował taki język, z jakich one korzystają. Jeśli wejdziesz między wrony..."
(cytat z książki)
Jak dla mnie, to książka obowiązkowa dla każdego. Dzięki niej dowiemy się, jak działamy lub inni działają w sieci, czego możemy oczekiwać, jak się z tym mierzyć, możemy także zdać sobie sprawę z tego, że sami jesteśmy hejterami.

Zapewne na rynku już pojawiło się i będzie się pojawiać coraz więcej książek tego typu. Według mnie to dobrze, bo im bardziej będziemy świadomi, jak to działa, tym lepiej zdołamy się obronić, a także tym bardziej świadomie będziemy kierować swoimi działaniami w sieci.

Jak to trafnie ujął autor - z hejtem jest jak z grypą, nie ma co się złościć na to, że istnieje, trzeba po prostu działać w odpowiedni sposób wtedy, kiedy nas to dotyka. Jeśli więc zastanawiacie się, co możecie z tym zrobić, koniecznie zajrzyjcie do tej książki. Myślę, że nie pożałujecie.


Komentarze

  1. Raczej nie sięgam po tego typu literaturę niestety :) Wolę coś lekkiego :)
    Pozdrawiam, Eli https://czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem :) Choć muszę przyznać, że jak na taki temat to nie jest bardzo ciężka do czytania. ;] Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Biorąc pod uwagę dzisiejsze czasy, warto przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, myślę wręcz, że z czasem potrzeba będzie coraz bardziej poszerzać wiedzę na ten temat. Ale póki co, jest ona fajnym wstępem do tematu. :)

      Usuń

Prześlij komentarz